Loading...

Tuesday, November 30, 2010

MUHASABAH 2

Salam, perkataan yang selalu digunakan tatkala penulisan mula dikarang.. kem hafazan baru sahaja tamat beberapa hari yang lepas, sungguh seronok melihat murid2 gigih berusaha untuk menghafal..tenang sahaja rasa hati melihat mereka menghafal dengan bersungguh-sungguh..ada juga yang kuat bermain dan kuat bercakap, tetapi nak buat macam mana bercakap dan bergelak tawa itukan fitrah.. tamat kisah kem hafazan..

pada kali ini saya akan bawakan satu kisah, dimana kisah ini yang membuatkan saya terus sedar dalam lamunan diri saya..kisahnya bermula di sebuah negara yang diterajui oleh seorang raja yang kaya dan berpengalaman..pada suatu hari, raja ini memanggil 3 orang pembesarnya datang mengadap baginda.. raja itu bertitah''wahai ketiga-tiga pembesarku, beta inginkan buah-buahan, pergilah kalian ke kebun buah-buahan masing-masing dan penuhkan buah-buahan itu dalam satu guni.. setiap seorang satu guni.." maka titah sultan itu dijunjung..

pembesar pertama ini patuh dan tunduk dengan titah yang diberi,walaupun beliau tahu bahawa raja beliau seorang yang kaya tetapi beliau memilih buah yang elok dan cantik yang terdapat di kebunnya untuk dipersembahkan kepada rajanya, pembesar kedua pula tahu bahawa rajanya itu seorang yang kaya raya, maka beliau hanya kutip sahaja buah-buahan tidak kira sama ada elok atau tidak beliau campurkan sahaja sampai penuh satu guni untuk diberikan kepada raja, pembesar ketiga pula berfikir yang raja tidak akan melihat isi di dalam guninya dan beliau tahu yang rajanya sudah kaya lantas beliau kutip sahaja ranting, daun, kulit-kulit pokok untuk diisi di dalam guni tetapi di bahagian atas sekali beliau meletak sedikit buah-buahan untuk mengkaburi apa yang berada di bawah sedikit buah-buahan itu..

setelah diisi penuh satu guni mengikut kreativiti masing-masing, ketiga-tiga pembesar tadi itu mengadap raja mereka. raja itu bertitah" bagus pembesar-pembesarku, sekarang beta perintahkan kalian ambil guni masing-masing dan masuk ke dalam penjara selama 3 bulan.." ketiga-tiga pembesar itu terkejut dan terpaksa menurut perintah raja itu..

di dalam penjara, mereka tidak diberikan makan dan minum, bekalan mereka hanyalah guni masing-masing..pembesar pertama amat bersyukur kerana beliau memilih buah-buahan yang elok dan cantik,beliau makan buah-buahan yang dikutip itu selama berada di dalam penjara,selepas 3 bulan pembesar pertama ini masih hidup dan bertenaga serta sihat wal afiat.

pembesar kedua pula, berbekal dengan guni yang diisi dengan buah-buahan yang bercampur elok dan busuk..selepas tiga bulan, beliau keluar dengan perutnya sakit cirit-birit akibat makan buah yang busuk.

pembesar ke tiga pula, hanya mampu termenung dan terkedu melihat isi guninya dan tidak sampai 2 bulan mati di dalam penjara akibat kelaparan..

tamatlah cerita saya, lihatlah kalian ketiga-tiga watak pembesar itu, ada yang buat kerja dengan tekun, ada yang hendak dan tidak hendak buat kerja dan ada yang buat sambil lewa..kita kaitkan dengan kehidupan kita..kita sering melakukan ibadah wajib + ibadah sunat..sampai suatu ketika kita tiba-tiba rasa kita mula malas untuk lakukan ibadah itu lagi kerna kita rasa kita sudah banyak melakukan amalan..sedarlah wahai ikhwaniku, janganlah kita bangga dengan segala pekerjaan yang kita buat dan bangga dengan apa yang kita kecapi selama kita hidup..janganlah kita sombong dan berlagak macam amalan kita dah banyak..ingatlah NABI MUHAMMAD S.A.W ialah orang yang dijamin syurga, tetapi baginda tidak pernah berhenti melakukan ibadah kepada Allah sampai kaki baginda bengkak..akhir sekali ALLAH BERFIRMAN DALAM SURAH AS-SOFF AYAT 2 MAKSUDNYA ''WAHAI ORANG YANG BERIMAN MENGAPA KAMU KATAKAN PERKARA YANG KAMU TIDAK BUAT?''

sampai disini sahaja kalam saya, ambillah hibroh wahai ikhwaniku..

-Wasalam-

-~maafkan aku andai keterlaluan bicaraku ini..~-

Monday, November 22, 2010

MUHASABAH

Salam, sudah lama tidak mengarang..rindu tetiba terbit pada hati untuk menulis.. Alhamdulillah Allah memberi peluang kepada diri ini dan antum semua untuk bernafas agar dapat teruskan aktiviti2 yang bermanfaat insyaAllah,saya ingin menceritakan sebuah kisah kepada antum, kisah ini bermula tatkala seorang pemuda yang kehilangan arah tujuan, merayau-rayau di tengah2 jalan keseorangan tanpa berteman.. semasa beliau melalui jalan yang gelap atau lorong yang gelap atau jalan yang tidak mempunyai lampu jalan, secara tiba2 di penghujung jalan tersebut, pemuda itu ternampak sebuah lorong yang lampunya bercahaya dan melihat ada seorang pemuda sedang duduk.. beliau mempercepatkan langkah untuk berjumpa pemuda yang sedang duduk tadi..pabila sampainya beliau..


bersambung..


haha gurau je, tatkala beliau sampai, beliau pun bertanya dengan penuh tanda tanya, ''kenapa saudara duduk di bawah sinaran lampu ini?'' pemuda yang duduk itu menjawab 'saya sedang mencari sesuatu' pemuda itu bertanya kembali 'apakah barang yang saudara cari itu?' pemuda yang duduk itu jawab '' kunci kereta'' pemuda itu berkata 'boleh saya tolong carikan?' silalah kata pemuda yang duduk itu..setelah hampir 45 minit mencari, tidak juga ketemu kunci kereta itu..pemuda itu bertanya kepada pemuda yang duduk itu, 'benarkah saudara kehilangan kunci kereta disini?' pemuda yang duduk itu jawab 'tidak, saya hilang dalam rumah'..pemuda tadi itu terdiam..

saya tahu anda semua tidak berapa faham dengan cerita saya ini, saya akan terangkan.. inilah kisah hidup kita,apabila kita sedar kesalahan diri kita, kita muhasabah..tapi antum semua perlu tahu apa tujuan muhasabah dan bagaimana ingin melakukannya.. ada orang muhasabah tapi dia muhasabah luar pada diri dia bukan di dalam diri dia, macam dalam kisah tadi, hilang kunci kat dalam rumah tapi cari dekat luar rumah.. pokoknya, kita perlu selami diri kita, tanya hati kita apa yang kita sudah lakukan..muhasabah dalaman dan luaran bukan luaran sahaja.. contoh kalau kita merokok, kita nak berhenti , tapi cuba cuba cuba tak dapat jugak..kenapa??sebab kita tak betul2 ingin berhenti.. kerana luaran kita sahaja yang nak berhenti tapi dalaman mahu lagi.. maka saya menyeru kepada semua umat ISLAM dan pembaca blog agar tingkatkanlah ketaqwaan kepada Allah..insyaAllah..

maafkan aku andai keterlaluan bicaraku ini..

wassalam